lördag 8 februari 2014

Stora Hallen, Turisthotellet och Carl XIII bro


Den här gången berättade jag om Stora Hallen, Älvkarleby turisthotell och Carl XIII bro på hembygdsföreningens studiecirkel.

Stora Hallen är den enda byggnad som finns kvar från den folkpark som Uppsala-Gävle järnväg byggde vid Älvkarlebyfallen år 1900. Då kraftverket i Älvkarleby byggdes, (1911-15) dämdes älven, så att det mesta av parken med promenadstigar, badplatser, lekredskap och flera byggnader blev dränkt. 
    
Turisthotellet byggdes redan 1897. Det är väldigt tidigt i turismens barndom och Älvkarleby var redan dessförinnan en välbesökt turistort.
                                     
Om Carl XIII bro från 1816 och dess konstruktör Olof Forsgren (byggmästarson från Älvkarleö), finns mycket att berätta. Den första bro över älven i Älvkarleby, som har lyckats motstå de kraftiga vårfloderna. De första försöken gjordes i början av 1700-talet.
                                      
Jag fick mycket uppskattning och många tack av cirkeldeltagarna, där de flesta är infödda älskarlebybor. De menade att de har lärt sig så mycket om Älvkarleby, genom det jag har berättat den här och förra gången. Detta har varit lite av en revansch för mig, eftersom, framförallt då jag startade mitt guideföretag, inte alla tyckte att jag som inflyttad skulle eller kunde berätta om Älvkarleby historia, vilket jag nu ändå har gjort i femton år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar