onsdag 22 maj 2013

Föreläsare som förmedlar entusiasm


Det är så fantastiskt med föreläsare, där man verkligen känner att han eller hon brinner för det de förmedlar. De utstrålar en entusiasm, som gör att man blir helt fokuserad på att lyssna och ta till sig budskapet. I går kväll fick jag uppleva det på föreläsningen om Värdskap med Jan Gunnarsson. Jag har hör honom föreläsa vid två tillfällen tidigare. Första gången för åtta – tio år sedan. Då var det nog mer hans budskap, som kändes så helt rätt. Konsten att få människor att känna sig välkomna. Tidigare hade jag inte hört någon sätta ord på det, som borde falla sig naturligt för alla, som i sin arbetssituation möter människor. Att sätta sig in i gästens situation, visa omtänksamhet och glädje. Sedan dess har jag också läst ett par av Jan Gunnarssons böcker. Jag vet inte, en del personer har nog det här med Värdskap naturligt, medan andra kanske behöver bli lite påminda, om hur man kan tänka.

En annan föredragshållare/kursledare som med samma entusiasm framför sina idéer är Ola Wallström med företaget Mera Mål. Hans budskap rör lite andra områden. Han lär ut principer om att hitta, sätta och nå mål, som man tidigare inte trodde var möjligt. Det handlar om vägen till framgång i företaget. Jag har en del av hans föreläsningar på CD också, som jag lyssnar på ibland och han framför sitt budskap med sådan intensitet. Jag tror att rösten har stor betydelse för att trollbinda åhörarna.

För länge, länge sedan hörde jag en föredragshållare, som jag än i dag minns att jag trollbands av. Det var Carlo Derket som talade på ett möte med Hässelby konstförening och föreläsningen handlade om expessionismen inom bildkonsten. Då tänkte jag, ”han kan nog tala om vad som helst och få det att bli intressant”. Men det är kanske inte säkert, det var naturligtvis konsten han brann för. Idag minns jag inte speciellt vad han berättade om, men jag har fortfarande känslan av hans utstrålning och entusiasm.  
 
Som guide har jag en liknande uppgift som en föreläsare, att förmedla entusiasm.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar