onsdag 13 mars 2013

Laxön Älvkarleby

Laxön har varit ett attraktivt besöksmål för Älvkarlebybor och turister sedan början av 1990-talet, då Vattenfall hade förvandlat det före detta militärlägret till en turistö. Målsättning var att de vackra byggnaderna skulle fyllas med turistverksamhet och småindustrier. I dag finns förutom åretruntöppen restaurang även café, vandrarhem, konstnärer, konsthantverkare och ett minimuseum som berättar om Svea Ingenjörskårs mer än hundra år på Laxön.
                                          
                                                                                                                    
                                                               
                                              



Här tar jag nu emot föreningar som är på utflykt, företag som som vill ha en paus under sin konferensdag och andra nätverk, som går med på min guidade promenad vid Älvkarlebyfallen. 1995 började jag som guide här, då på Fiskeriverkets försöksstation med laxodling, där jag arbetade som guide i tretton år. Under sju sommar fanns jag på plats varje morgon och berättade om varför vi fångade alla laxar som vandrade upp i Kungsådran.

På bilden till vänster ses jag längs ner, med ljusgul rygg, ta betalt av fler besökare, som vill se dagens fångst av avelslax i fångstminan.

Det var en så underbar tid. Då jag i god tid kom med färska blommor i cykelkorgen, att ha på bordet i turistmottagningen, stod redan folk här och väntade. Jag berättade om laxodling och alla frågor kring det, innan det var dags att titta på dagens fångst. Efter att personalen hanterat fiskarna i bassängen, följde besökarna mig till experimentbäcken och forskningsområdet i Kungsådran. Jag berättade om pågående forskningsförsök, men också om laxfiskets månghundraåriga historia i Älvkarlebyfallen.
Idag drivs laxodlingen av SLU som inte tar emot besökare. Jag berättar ändå om laxodlingen på mina guidade promenader, men gästerna får idag inte se de tiotusentals små laxfiskarna i odlingstrågen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar