tisdag 5 mars 2013

Lancashiresmedjan i Karlhom

Det hade snöat in i lancashiresmedjan i Karlholm, då jag var där för att fota. Det blev en intressant kontrast mellan den vita snön och de svarta maskinerna och verktygen. Då jag var där några dagar senare var snön borta.

       
Karlholm har den bäst bevarade lancashiresmedjan i Sverige. 1880 ersatte den den tidigare vallonsmedjan, som hade funnits i Karlholm sedan början av 1700-talet. Lancashiresmidet introducerades i Sverige på 1830-talet först i Söderfors bruk och i Älvkarleö bruk. Produkten stångjärn som tillverkades med den nya tekniken var densamma, som man tidigare hade tillverkat med vallonsmidesmetoden, men vinsten blev nu att det gick åt oerhört mycket mindre träkol vid tillverkningen.
1931 stängde smederna de stora portarna till smedjan och verksamheten lades ner. Men allting finns kvar. Härdar, ångpannor, ångmaskin, vatten- och ånghammare, valsverk, vällugn och en stor mängd handverktyg.
Bilderna som jag tog, ska jag ha med på fotoutställningen, som jag skrev om i förra inlägget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar