fredag 8 februari 2013

Untra kraftverk


Inför gårdagens guidning i Untra kraftverk hade jag tagit reda på hur läget är för Fortum, med anledning av deras ansökan om utbyggnad av kraftverket. Efter återkommande överklaganden från olika instanser har Fortum väntat i sex år, sedan de ansökte om att få bygga ytterligare ett aggregat vid sidan av den vackra kraftverksbyggnaden från början av förra seklet.

         

 Fortum har fått vänta lika länge som Stockholms stad fick göra, sedan de hade köpt mark av familjen Grill på Söderfors bruk och kunde börja det mödosamma arbetet att anlägga stadens första vattenkraftverk.
I går var det en grupp från Forsmark som gick med på en visning. De valde besöket vid Untra som ett avbrott  under sina konferendagar på Älvkarleö Herrgård.
Som guide vill jag alltid hålla mig uppdaterad om det dagsaktuella, men jag går även tillbaka till det material, där jag från början läste om besöksmålet. Jag kan hitta uppgifter som jag hade glömt bort eller hitta små "pärlor", som jag tidigare inte har tänkt på, att det är roligt att berätta om. Till i går hade jag återigen läst en redogörelse av hela kraftverksbygget som skrevs 1923, då det hade varit i gång i fem år. Otroligt högtravande text, med långa, långa inkrånglade meningar. Men det tycker jag är roligt att läsa.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar