tisdag 11 mars 2014

Restaurering av lok och järnvägsvagnar


Inte för att jag är så speciellt intresserad av hur man restaurerar gamla lok och järnvägsvagnar, men lite kunskap om det är värdefullt att ha, då jag guidar på järnvägsmuseet. Att kunna berätta vilket noggrant och kunnigt arbete som görs i museets fordonsmagasin på Karlsborgsgatan i Gävle.
 
Inbjudan gick ut till allmänheten att få titta ”bakom kulisserna” hur arbetet går till. Vi var ett par guider som passade på att vara med.
  
Vi träffade bl.a. Stefan Carlsson, som är snickare. Han visade sin välinredda snickarverkstad och med vilken enorm noggrannhet han går till väga, för att följa originalutseendet vid återställande av en vagn, som kan vara väldigt illa däran, men som av någon orsak ändå är av betydelse att spara och försöka återställa.
   
Ett fordon, som Thom Olofssons uttrycker det, egentligen är ”utom all räddning”, men som är så unikt att det ändå bör sparas till eftervärlden. Thoms specialitet är framförallt färgsättning, målning och ytbehandling av trä och metall. Han framställer ofta färgerna själv.  
     
Fordonsmagasinet, som är på 10 000 m2, var tidigare en vagnverkstad. Där finns lok och vagnar från 1870-talet och framåt.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar