

Nils fortsatte som planerare och arbetsledare för ett stort antal kanalbyggen i Sverige och Finland. 1854 utsågs han till chef för byggandet av det statliga järnvägsbanenätet. Han planerade och organiserade det stora projektet. Han blev adlad och tog då bort ett s ur sitt efternamn, vilket brodern John ansåg var höjden av högfärd.
John var specialbegåvad med anlag för mekanik och ägnade sin tid åt uppfinningar. I England deltog han 1829 i en lokomotivtävling. På sju veckor byggde han sitt allra första lok Novelty. På tävlingens sista dag sprack dock ett ångrör och han fick se sig besegrad av lokomotivveteranen Stephenson, som hade byggt och utvecklat lok under femton år.
Det som skulle göra John Ericsson mest känd, var hans uppfinning propellern. Under kort tid byggde han det propellerdrivna pansarskeppet Monitor, som blev avgörande i Nordamerika inbördeskriget i strid med sydstaternas Merrimac.
Jag har läst om bröderna inför min berättelse på Järnvägsmuseet i Gävle. Vi ska byta ut söndagarnas guidningar för allmänheten, till att vi berättar om ett par speciella händelser eller personer. Tidigare har vi gått genom hela utställningen och berättat om Sveriges järnvägshistoria "från A - Ö", vilket är svårt att göra på kortare tid än en timme. Nu varierar vi innehållet i våra berättelser och de ska inte ta mer är 20 - 25 minuter. I museet finns en fullskalig kopia av loket Novelty, fullt körbart.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar